کد مطلب: 13226
17 مرداد 1396،‏ 9:00:07
گفتگویی صمیمی با خبرنگار پیشکسوت فردوسی

خبرنگاران به دنبال مطالبه حق و حقوق مردم هستند/مدیران برای اطلاع رسانی وتعامل با خبرنگاران اهمیت قائل شوند

خبرنگار هیچگاه به دنبال انتقاد ازدولت نیست بلکه به دنبال مطالبه حق وحقوق مردم است .

 پایگاه تحلیلی خبری فردوس برین به دنبال روزخبرنگاربا پیشکسوت فعال در عرصه خبرنگاری که همیشه یاور خبرنگاران در عرصه خبر بوده اند گفتگویی انجام داد

چند سال است که وارد این حرفه شدید؟ از دی ماه سال 1373 حدود 23 سال

چگونه وارداین عرصه شدید؟

-  ازآنجایی که مسئولیت روابط عمومی جهادسازندگی آن زمان با اینجانب بود وعشق وعلاقه خاصی هم نسبت به خبرنگاری داشتم لذا از طریق امام جمعه آن زمان جناب حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر حسینی باهماهنگی فرمانداری ، به مدیرمسئول وقت روزنامه خراسان جناب حاج آقای غزالی معرفی شدم و ازهمان زمان کارم را درفردوس به عنوان خبرنگار خراسان شروع کردم.

به نظر شما ارتباط مسئولین درشهرستان فردوس با خبرنگاران چگونه است ؟

مسئولین دو گروه هستند یک گروه آنهایی که به بلوغ رسانه ای رسیده اند و خبرنگاران و رسانه ها را همسایه  های دیواربه دیوار خود می دانند و یک گروه هم از خبرنگاران گریزان هستند و دوست دارند دوران مدیریت خود را بدون سر وصدا تمام کنند و به زعم خود دنبال درد سر نمی گردند . بدیهی است  که مردم ازگروه اول و دستگاههایی که چنین مدیرانی دارند رضایت مندی بیشتری دارند چرا که اینها با اطلاع رسانی شفاف اجازه شایعه درمورد سازمان خود را به هیچ کس نمی دهند و ومیزان رضایت مندی مردم از گروه دوم کمتر است هرچند اینها آهسته می روند وآهسته می آیند که شاخی به آنها اصابت نکند اما درنهایت از ترکش های نارضایتی مردم درامان نیستند.

انتقاد از دولت مردان را چگونه ارزیابی میکنید ؟

خبرنگار هیچگاه به دنبال انتقاد ازدولت نیست بلکه به دنبال مطالبه حق وحقوق مردم است و درچنین شرایطی برخی از مسئولین دولتی رسانه ای کردن  کم وکاستی هایی که موجب دغدغه مردم هست را بر نمی تابند اما برخی ها هم دوست دارند مطالبات مردم ازطریق رسانه ها و با پیگیری خبرنگاران انجام شود تا مشکل حل گردد.

-   خبرنگاران درعرصه خبرواطلاع رسانی درشهرستان با چه مشکلاتی مواجه هستند .

یکی از مشکلاتی که خبرنگاران با آن مواجه هستند عدم تعامل روابط عمومی های ادارات با خبرنگاران است . با توجه به اینکه دراغلب ادارات پستی به عنوان روابط عمومی وجود ندارد لذا یکی ازنیروهایی که چند کار دیگر هم دارد ؛روابط عمومی را هم به او محول میکنندواوقادر نیست درکنار سایر اموری که به او محول شده است به کار اصلی روابط عمومی که ارتباطات رسانه ای و افکار سنجی هست بپردازد بعلاوه اینکه جایگاه روابط عمومی هم درنزد برخی مدیران کمرنگ ونا مشخص است و روابط عمومی راتنها برای نصب پارچه وبنر درمناسبت ها  می خواهند ومی شناسند .ومعمولا افرادی عنوان روابط عمومی را یدک می کشند که حتی یک ساعت دراین زمینه آموزش ندیده اند .درچنین شرایطی روابط عمومی هایی درادارات شهرستان فردوس مشغول به کار هستندکه حتی تلفن خبرنگاران را ندارند .ووقتی مدیرکل شان از استان می آید وجلسه برگزار می شود بعد از تشکیل جلسه به دنبال خبرنگارمیگردد تا سفر آقای مدیرکل را به لحاظ خبری پوشش دهند.

مشکل دیگر اینکه  برخی مدیران برای اطلاع رسانی وتعامل با خبرنگاران اهمیت چندانی قائل نیستند .برهمین اساس وبه نظر کارشناسان علم ارتباطات بیشترین نارضایتی ازدستگاههایی است که مدیرانشان چنین دیدگاهی نسبت به اطلاع رسانی وانعکاس اخباردارند/

-  توصیه شما به جوانانی که تازه پا به عرصه خبرنگاری گذاشته اند چیست ؟
هرجوانی که بخواهد حرفه خبرنگاری را درپیش بگیردمی بایست دروحله اول صداقت وامانت را سرولوحه کارش قراردهد . تقوای خبرنگاری همین است که خبرنگارقلمش را به نان نفروشد . خبرنگار باید مطالبه گر حق مردم باشد و به عنوان پل ارتباطی بین مردم ومسئولین ایفای نقش کند. خبرنگارباید بعنوان میزان الحراره درجامعه عمل کند واز سیاه نمایی پرهیز کند. ضمن انعکاس مشکلات ،به مردم امید بدهد و یأس ونا امیدی را از جامعه دور کند.تیزبین ودقیق باشد  پرتلاش و پر تحرک باشد وسرعت عمل داشته باشد.حرمت قلم را نگهدارد.شجاع و نترس باشد .برخورداری از اطلاعا ت کافی درزمینه کاری بسیار برای خبرنگار حائز اهمیت است که این اطلاعا ت از مطالعه ی زیاد سرچشمه می گیرد.

-   چه خواسته ای از مسئولین درخصوص حمایت و ارتباط با خبرنگاران دارید؟  خبرنگار هیچ خواسته مادی از هیچ مسئولی نباید داشته باشد چون باید مستقل باشد و ازقدیم درفردوس مثلی بوده که نان بده فرمان بدهد وهرمسئولی که خبرنگاری را تحت حمایت مالی قرار دهد چنین خبرنگاری رسالت اصلی خود را ازدست داده وبایستی همیشه اوضاع را برای مسئول آن دستگاه بروفق مراد جلوه دهد .اما همینکه مسئولین قدرشناس خبرنگاران باشند و به کار ورسالت خبرنگاری وموضوع اطلاع رسانی اهمیت بدهند برای خبرنگار کافی است . خدارا شکر مسئولین شهرستان فردوس تعامل و ارتباط خوبی با خبرنگاران دارند وبه اهمیت اطلاع رسانی شفاف واقف هستند وتلاش خبرنگاران را ارج می نهند .

- واما یک خاطره از دوره خبرنگاری

اواخر سال 91 برای کاری به یکی از شعب بانک ملی فردوس مراجعه کردم و به صورت اتفاقی با ارباب رجوعی مواجه شدم که فیش بانکی به مبلغ یک ریال در دست داشت و قرار بود یک ریال را به حساب اداره ای واریز کند.
وقتی که موضوع را بررسی کردم متوجه شدم یکی از اداره های فردوس ارباب رجوع را برای پرداخت یک ریال به بانک فرستاده است بنابراین گزارشی مبسوط تهیه و در آن قید می کردم چرا باید اداره ای هزارتومان را شامل چاپ و نوشتن فیش، ماشین کردن توسط مأمور بانک، سرگردانی و بنزین سوزی ودرنوبت بودن ارباب رجوع دراداره و بانک را برسرمایه ملی و بیت المال تحمیل کند تا یک ریال در وجه آن اداره و نزد بانک پرداخت شود.
جالب این که آن ارباب رجوع می گفت هرچه اصرار کردم که به جای یک ریال، صد ریال ازحسابم و از طریق کارت خوان اداره کم شود قبول نکردند و او را برای پرداخت یک ریال به بانک فرستاده بودند.
چاپ این گزارش در روزنامه خراسان جنوبی جنجال به پا کرد و کار به حراست هر دو دستگاه و بیشتر به حراست اداره مربوطه کشیده شد و ازآنها درباره ماجرا توضیح خواستند.
اما خبرنگار ما به اطمینان و رضایت وجدان رسید که دیگر این بساط جمع شد و از آن تاریخ هیچ فردی را  برای پرداخت یک ریال به بانک نفرستادند.
آن زمان رئیس اداره به من چاره ای نداشتیم و اگر این کار را نمی کردیم حساب هایمان به هم می ریخت اما بعدها که هیچ فردی را برای پرداخت یک ریال به بانک نفرستادند هیچ اتفاقی نیفتاد وارباب رجوعی هم سرگردان نشد.

 

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

آخرین اخبار